آلیاژهای مسی مورد استفاده در محیطهای دریایی شامل مسهای مهندسی، مس-نیکلها (شامل آلیاژهای 90-10، 70-30 و آلیاژهای با استحکام بالا)، برنزها، برنز فسفردار، گانمتالها، برنزهای آلومینیومی، برنزهای سیلیکونی، برنجها و مس-بریلیوم میشود. سند آلیاژهای مس برای محیطهای دریایی (CDA UK، ویرایش دوم، 2013) ویژگیها، کاربردها، رفتار در برابر خوردگی، رفتار گالوانیکی، رسوبگذاری زیستی دریایی، قابلیت بازیافت و نکات کاربردی این آلیاژهای مسی در محیطهای دریایی را بررسی میکند.
به دلیل مقاومت طبیعی در برابر خوردگی آب دریا و خواص ذاتی جلوگیری از رشد زیستی، آلیاژهای مس-نیکل مدتها است که در اجزای سیستمهای آب دریا به طور گستردهای استفاده میشوند. از سکوهای نفت و گاز دریایی گرفته تا نیروگاهها و تأسیسات آبشیرینکن، و از کشتیرانی تجاری تا ناوگان نظامی، اتصالات مس-نیکل عملکرد عالی خود را در بسیاری از کاربردهای دریایی نشان دادهاند. اکنون، مجموعهای جامع از اطلاعات و دادههای مهندسی که توسط گروه کاری مس-نیکل گردآوری شده است، در دسترس است. این گروه شامل نمایندگانی از تولیدکنندگان محصولات مس-نیکل و متخصصانی در زمینه متالورژی و خوردگی دریایی است.
آلیاژهای مس و آلومینیوم به نام برنزهای آلومینیومی شناخته میشوند و همراه با دیگر عناصر آلیاژی، مجموعهای از خواص مفید برای صنایع مختلف را ارائه میدهند. در میان این آلیاژها، گروه برنزهای آلومینیوم-نیکل بیشترین استفاده را دارد. این آلیاژها به مرور زمان برای بهینهسازی عملکرد توسعه یافتهاند و ترکیبی از ویژگیها را ارائه میدهند که جایگزینی اقتصادی برای سایر سیستمهای آلیاژی محسوب میشوند. برنزهای آلومینیوم-نیکل هم در قالبهای ریختهگری و هم بهصورت محصولات کارشده در دسترس هستند و ترکیبی منحصر به فرد از ویژگیهای زیر را ارائه میدهند: مقاومت عالی در برابر سایش و چسبندگی، استحکام بالا و مقاومت عالی در برابر خوردگی.
برنزهای آلومینیومی کاربردهای گستردهای در تأسیسات آبشیرینکن، سختافزارها و تجهیزات دریایی، تجهیزات فراساحلی و کشتیسازی دارند. همچنین در کاربردهای غیر دریایی نیز استفاده میشوند، بهویژه در مواردی که مواد دیگر ممکن است زودتر دچار خرابی شوند یا هزینه تولید و پردازش آنها بیشتر باشد. از آنجا که این آلیاژها دارای ترکیبات مختلفی هستند، انتخاب صحیح آلیاژ باید با دقت انجام شود و دریافت مشاوره تخصصی مفید خواهد بود.
مس-سیلیکون دارای سابقه طولانی در تولید پیچها، مهرهها، پیچهای چوبی، واشرها، پینها، پیچهای مهار و منگنههای مورد استفاده در کشتیهای چوبی دریایی است. امروزه این آلیاژ در محیطهای دریایی تقاضای بالایی ندارد. این آلیاژها معمولاً از مس، سیلیکون و منگنز تشکیل شدهاند، درحالیکه افزودن سیلیکون باعث افزایش استحکام آلیاژ میشود.
مس-بریلیوم مقاومت بالایی در برابر خوردگی و جلوگیری از رشد زیستی دارد، اما به دلیل نگرانیهای بهداشتی ناشی از استنشاق بخارات و پودر بریلیوم در هنگام تولید، امروزه تولید آن محدود شده است. با این حال، در شرایط پیرسختی، مس-بریلیوم به بالاترین میزان استحکام و سختی در میان تمام آلیاژهای تجاری مسی دست مییابد.
مس مهندسی در محیطهای دریایی و آب دریا مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و بهندرت دچار خوردگی حفرهای یا درزگیر میشود. همچنین مقاومت بالایی در برابر رسوبگذاری زیستی دارد. از جمله کاربردهای آن میتوان به لولهکشی آب دریا، مبدلهای حرارتی، خطوط سوخت و میخها اشاره کرد. مس DHP (مس با فسفر اکسیژنزدایی شده – CW024A) معمولاً برای تولید لولههای مورد استفاده در محیطهای دریایی کاربرد دارد. با این حال، اگر سرعت جریان آب دریا بیش از حد بالا باشد، آلیاژهای دیگری مانند برنج آلومینیومی یا مس-نیکلها ترجیح داده میشوند. در شرایطی که آب دریا با آمونیاک و سولفیدها آلوده شده باشد، ممکن است نرخ خوردگی بالاتر یا خوردگی حفرهای رخ دهد.